13 Haziran 2013 Perşembe

İş, sandığı gibi değil! Eğer vazgeçmezse yemin olsun, o alnı mutlaka tutup sürteceğiz!


Bismillahirrahmanirrahim
كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ
Kellâ le in lem yentehi le nesfean bin nâsıyeh(nâsıyeti).
Kuran-ı Kerim, Alak Suresi  (96) 15. Ayet

Kuran-ı Kerim, Alak Suresi’nin 15. Ayetinde, Seyyid Kutub’un tefsirinde belirttiği gibi Ebu Cehillere Peygamberimiz Hz. Muhammed’i (sav) ve Müslümanları engellemekten vaz geçmezlerse şiddetle yapılan bir tehdit vardır. Azgın ve kibirli insanın yukarı diktiği en yüksek organı alnının üzerindeki perçmeminden yakalayıp silkelemekten söz edilmektedir. (1)

Elmalılı tefsirinde burada kinaye yapıldığını belirtilmektedir: “Hem sürüklenmenin sebebini açıklamak, hem de sürüklenecek perçemden maksat, bizzat şahsın kendisi olduğunu açıklamaktır. Bununla beraber kinaye, gerçeğin de kasdedilmesine engel olmaz” (2)

Ö. Nasuhi Bilmen de tefsirinde,  bu ayeti kâfirin düşmanca hareketlerinin devam edemeyeceğini, bu hareketlere son vermezlerse Cehenneme sürükleneceklerini belirterek bu ayetin genel olduğunu insanları ibadetten, itaattan men edenlerin hepsi hakkında büyük bir teddit taşımakta olduğunu belirtmektedir.

Prof. Dr. Yaşar Nuri öztürk’ün video’dan dinlediğim bir notunu da eklemekte yarar var. Öztürk, sözü edilen engelleyicilerin de ibadet ettiklerini söylemektedir. Ebu Cehiller ataları gibi ibadet etmeyen Peygamberimizi engellemektedirler. Günümüzde de böyle “Atalarımız gibi...” ifadesini kullananları ima eden Öztürk Kuran-ı Kerimin emrettiği ve Peygamberimiz Hz. Muhammed’in (sav) uyguladığı gibi ibadet etmek gerektiği üzerinde durmaktadır. (4)

Alından, perçemden tutup çekilmek Türkçe’de de " Yüz üstü sürünme" deyimiyle beddua şeklinde kullanılmaktadır. Alın, başın bir parçasıdır. Baş ise, insanın şahsiyetini, şerefini temsil etmektedir. Başın dik durması, öne eğilmemesi insanın alnı açık olduğunu, utanacak bir şeyi olmadığını, şerefli olduğunu göstermektedir. Baş, adeta insanı temsil etmektedir.” (5) Benzer ifade İşte Kur’an Sitesinde (Hakkı Yılmaz Tefsirinde) de kullanılmaktadır:

“Âyetteki, perçemden veya alından tutup sürüklemek, "bir insanı toplum önünde rencide etmek, başına çeşitli belâlar açmak, burnu­nu sürtmek" anlamında bir Arap deyimidir. Yukarıda deyimin lâfzî manası verilmiştir. Âyetteki ifadede mecaz, mecaz-ı aklî kullanımı söz konusu olup perçem ile "perçemin sahibi" kastedilmiştir. Mecazî anlamı, "sahibi yalancı ve günahkâr olan perçem" demektir.” (6)

Özetle engelleyiciler mutlaka cezalarını göreceklerdir. Bu cezalandırmanın bu dünyada mı, diğer dünyada mı olacağını Allah bilir. Dolaylı biçimde, engellenenlerin boyun eğmemesi gerektiği çıkarımını da yapabiliriz.

Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli

-------------------
1.                 Seyyid Kutub, Fizila’l il Kur’an http://www.enfal.de/Kuran-Tevsiri/Kuran_Tefsiri.htm
2.                 Elmalılı M. Hamdi Yazır, Kur’an-ı Kerim Tefsiri http://www.kuranikerim.com/telmalili/alak.htm
3.                 Ö. Nasuhi Bilmen, Kuran-ı Kerim tefsiri http://www.tahavi.com/tefsir/096.html
4.                 Prof. Dr. Yaşar Nuri öztürk,  Alak Suresi 8video) http://www.islamkolik.com/izle/yasar-nuri-ozturk-kur-an-tefsiri-6-saba-tumer-alak-suresi
5.                 Mecit Karakış, Alak Suresi Tefsiri http://www.kubacami.com/konular/akademi/alak_tefsir/25_azginligin_cezasi.htm
6.                 http://www.istekuran.com/index.php?page=alak
******************************************
*******************************************

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder