24 Ocak 2014 Cuma

“Biz size, üstünüze tanık olan bir resul gönderdik. Tıpkı Firavun'a bir resul gönderdiğimiz gibi.”

    
     Bismillahirrahmanirrahim
     إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا
     İnnâ erselnâ ileykum resûlen şâhiden aleykum kemâ erselnâ ilâ fir'avne resûlâ(resûlen).
     Kur’an-ı Kerim Muzemmil Suresi (73) 15. Ayet

      “Geçmişte kudret ve saltanatına güvenerek hak yoldan saptığı, zorbalık yaptığı ve Allah’ın gönderdiği peygambere karşı geldiği için cezalandırılmış olan Firavun örnek verilerek ve insanların bundan ders almaları istenmektedir. Âyetler aynı zamanda müşrikler için de bîr uyarıdır. Hz. Mûsâ ile Hz. Peygamber’in durumları ve dini tebliğ ettikleri kimselerden aldıkları tepkiler birbirine benzediği için Yüce Allah bu örneği vermiştir. Hz. Peygamber’in insanlar hakkında şahit olarak gönderilmesi konusunda bk. Bakara 2/143; Nisâ 4/41)."  (1)

      “Buraya kadar hitap Peygamber (s.a.v)'e idi. Peygamber'i bu şekilde hazırladıktan sonra, ilk önce âyetlerin iniş sebebi olan Mekke müşrikleri dahil olmak üzere inkârcılara hitap edilerek Hz. Muhammed (s.a.v)'in Peygamber olarak gönderildiğini duyurmak için buyuruluyor ki:

      Haberiniz olsun, biz size bir elçi gönderdik. Allah'ın emirlerini size ulaştıracak; üzerinize şahit, kendisine karşı yaptıklarınıza şahit olarak inkârlarınıza, yalanlamalarınıza o kıyamet günü aleyhinizde tanıklık edecek. Aynı şekilde biz Firavun'a da bir elçi göndermiştik. O Musa idi. Bu benzetmede üç mânâ vardır.

      Birisi, Bakara ve Saff sûrelerinde geçtiği üzere Tevrat'ta Hz. Musa'ya hitaben son Peygamber hakkında "Senin gibi bir elçi" diye haber verilmiş olan elçinin bu elçi olduğunu açıklamaktır.

      İkincisi, o vakit Mekke Cumhuriyeti'ni idare eden müşriklerin Firavun gibi zalim ve zorba olduklarına işarettir.” (2)
 
      Elmalı benzetmedeki üçüncü mana için 16. Sureyi  yazmaktadır.

     “Üçüncüsü ve  netice olan şu korkutmayı anlatmaktır. Ki Firavun o elçiye isyan etti de biz o Firavun'u korkunç bir tutuşla tutup, alıverdik.”

     “Peygamberlerin gönderiliş sebeplerinden birisi de şahit olmaları. (33/45, 48/8) Bu şehâdet, “Hakk” olana tanıklık ederek “Hakk” olanı ümmetine tebliğ ettiğine ve onların ahvâlinedir. Zira hesap gününde Resûlullah ümmetinin durumu için şahitliğe çağırılacak. (16/89)

      “Her ümmetten bir şahit getirdiğimiz ve seni de onların üzerine bir şahit yaptığımız zaman bakalım kâfirlerin hali ne olacak!” (4/41)

     Peygamberlerin şahit olması, ümmetinin yardımcısı olduğu anlamına da gelebilir.

     “Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur’ân) den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah’tan başka şahitlerinizi de çağırın; eğer doğru iseniz.” (2/23)  âyetinde “şâhit” kelimesinin, “yardımcı” anlamında kullanılması muhtemel.” (3)

     “Elçi’nin misyonu beyan edilmekte -ki, bu aynı zamanda Ümmet’in de misyonudur/bkz. 2/143, 22/78- Hz. Musa’nın Tevhid mesajını yalanlayan, adalet ve özgürlük mesajına isyan eden Firavun’un akıbeti bir ibret vesikası olarak Mekke’nin servet ve iktidar sahibi ileri gelenlerinin önüne konulmaktadır.

     Açıktır ki, Hz. Musa’nın Firavun’a karşı verdiği mücadele ve Firavun’un Hz. Musa’nın getirdiği mesaj karşısında takındığı tavırla Hz. Peygamber’in Mekke’de Dâru’n-Nedve üyelerine karşı verdiği mücadele ve Mekke’nin nimet sahiplerinin Hz. Peygamber’in getirdiği mesaj karşısında takındıkları tavır arasında doğrudan ilişki vardır. Kur’an’ın bütününe bakıldığında bütün peygamberler için bu böyledir.” (4)
 
        Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli
 

 -----------------------

1.      Prof. Dr. Hayrettin Karaman, Prof. Dr. Mustafa  Çağrıcı, Prof. Dr. İbrahim Kafi Dönmez, Prof. Dr. Sadrettin Gümüş;  Kur’an Yolu http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#73:15

2.      Yazır, Elmalı’lı Muhammed Hamdi;  Hak Dini Kur’an Dili http://www.kuranikerim.com/telmalili/muzzemmil.htm

3.      Turan Hatice; Kuran-ı Kerimde Hz. Muhammed- ıı ; http://www.siyerinebi.com/kuran-i-kerimde-hz-muhammed-ii.html

4.      Ergun, Atilla Fikri; Kur’an Dersleri (Müzemmil Suresi); http://atillafikriergun.wordpress.com/2012/11/29/kuran-dersleri-8-muzzemmil-1-20/

 


******************************************

*************************************










 

 

2 yorum:

  1. Merhabalar Sabahattin Hocam.

    Ayet, Mısır ile Musa arasındaki ilişkiye gönderme yaparak Mekke ileri gelenlerine hitap etmekte ve onlara kendi içlerinde yetişmiş Abdullah oğlu Muhammed'in bir elçi olarak görevlendirildiğini açıklamaktadır. Musa'nın elçiliğinin örnek gösterilmesi, Mısır'da doğup büyüyen ve onların içinden biri olan Musa gibi, Muahmmed'in de Mekke'de doğup büyüyen ve Mekkelilerin içinde yaşayan biri olduğunun hatırlatılması nedeniyledir.

    Peygamberimizin Mekkelilere tanıklığı iki anlama gelebilir:

    1. Peygamberimiz, içlerinden biri olması münasebetiyle Mekkelileri yakından tanımakta ve onlar hakkında tanıklık yapabilecek bir konumdadır.

    2. Bakara/143 ayeti göz önünde tutularak Peygamberimizin Mekkelilere tanıklığının ahirette gerçekleşeceği.

    Ancak, ayetin devamında verilen Musa ve Firavun örneği, söz konusu tanıklığın 1. madde de yapılan tanıklığı işaret ettiği söylenebilir.

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve tamamlayıcı yorumunu için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil