Bismillahirrahmanirrahim
ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا
Zernî ve men halaktu vahîdâ(vahîden).
Kur’an-ı Kerim
Muddesir Suresi (74) 11. Ayet
“Abdullah b.
Abbas, Mücahid, Katade, İbn-Î Zeyd ve Dehhak´tan nakledildiğine göre bu âyette
ve bundan sonraki âyetlerde sıfatlan zikredilen bu kişiden maksat, Velid b.
Muğire el-Mahzumi´dir.” (1)
Genelleştirerek
söylenirse Velid b. Muğire el-Mahzumi’nin şahsında, onun gibi olan servet ve
taraftar sahibi ve mal hırsı içinde olanların tevhit mesajı karşısında
takındıkları olumsuz durum nedeniyle Allah bunların kendisine bırakılmasını
istiyor.
Müzemmil Suresi
11. Ayetinde de Allah, peygambere sabretmesini ve bu tür kişilerin kendine
bırakmasını buyuruyor. Sabrın iyi olduğu Velid b. Muğire’nin oğlu olan Halid’in
islam sancaktarı olmasından da anlaşılmaktadır.
Yaşar Nuri
Öztürk, Allah ile kul arasına kimsenin girmemesi gerektiğini Müzemmil Suresi
11. Ayet ile, Muddesir Suresi 11. Ayetten örnek vererek söylemektedir. Aynı
konuda …’da şu ifade yer almaktadır:
“Allah, Nebisine bile, yarattığı insanların
hidayet ve dalaleti konusunda şahsi yetkiler vermiyor. Nebi sadece tebliğ
görevini yapacak ve gerisine karışmayacaktır” (2)
11- 17.
Ayetlerin Muğire’in şahsında Mekkeli ileri gelen müşrikler hakkında indiği
müsessirler tarafından söylenmektedir.
Ancak ifadeler genel olup bugünkü ve yarınlardaki Muğireleri konu
edinmektedir.
Elmalılı da
diğer müfessirlere benzer ifadeler kullanmakla birlikte farklı bir yaklaşım da
göstermektedir:
"Tek olarak
yarattığım o kimseyi bana bırak". Burada "tek olarak" mânâsına
gelen kelimesi, hem yaratanın hem de yaratılanın durumunu gösterebilir. Yani
"benimle bırak, hiçbir ortağım olmadığı halde tek başıma yarattığım o
kimseyi" yahut "kendisini tek başına, hiç kimsesi olmadığı halde
yapayalnız yarattığım o kimseyi" demek de olabilir. Bu mânâ "Andolsun
sizi ilk defa nasıl yaratmışsak, onun gibi yapayalnız ve teker teker huzurumuza
gelirsiniz."(En'âm, 6/94) buyrulduğu üzere her kişi hakkında sahih olur.
Bununla kıyametin de yaratılış gibi özellikle her fert için ayrı bir safhasının
olduğuna işaret edilmiş demektir.
Âyetin özel bir
olay ve şahısla ilgili olarak inmesi hüküm ve uyarmanın vasıflara göre genel
olmasına engel de değildir. Bu âyetin iniş sebebinin Velid b. Muğire el-Mahzumi
olduğu rivayet ediliyor. Burada onun Nûn sûresinde geçtiği gibi soysuz, piç
olduğuna ima ve "vahid=tek başına" namiyle anıldığına işaret olduğu
söylenmiştir.” (3)
Seyyid Kutub bu
konuda birkaç rivayet anlatır. Bunlardan biri şudur:
“Başka bir
rivayete göre Velid'in Peygamberimize karşı yumuşaması üzerine ileri gelen
Kureyşliler "Eğer Velid, dininden dönerse bütün Kureyşliler dinlerinden
dönerler" derler. Bunun üzerine bu işi bana bırakın, hepiniz adına onu
çözerim diyen Ebu Cehil, hemen Velid'in yanına koşar. Velid uzun uzun
düşündükten sonra Peygamberimizden dinlediği Kur'an hakkında "O eskilerden
aktarılmış bir büyüdür. Görmüyor musunuz, karı ile kocayı, evlad ile babayı,
köle ile efendiyi birbirinden ayırıyor" der.
İşte
rivayetlerin bize aktardıkları olay budur. Kur'an burada ona canlı ve
etkileyici bir anlatımla değiniyor. Söze şu bel kırıcı, korkunç tehditle
giriyor: "Şu adamın işini bana bırak."
Ayet,
Peygamberimize sesleniyor. Anlamı şu: Şu adamı bana bırak. Ben onu yaratırken
yalnız başına idi. Şimdi gururlandığı bol servetin, gözünden ayırmadığı
evlatların, şımarmasına ve daha çoğunu istemesine yol açan öbür dünya
nimetlerin hiçbiri o zaman yanında yoktu. Onun işini bana bırak. Hileleri ve
tuzakları ile kafanı yorma. Onunla doğrudan doğruya ben savaşacağım.
Bu ayeti
okurken insanın tüyleri diken diken oluyor. Yüce Allah'ın ezici, kahredici
gücünün harekete geçtiğini düşününce yüreklerde zelzele kopuyor. Çünkü bu ezici
güç şu zavallı, miskin, güçsüz ve minnacık yaratığı tepelemek için harekete
geçiyor. Ayet bu zelzeleyi bu zelzeleye tutulması sözkonusu olmayan okuyucunun
ve dinleyicinin kalbinde kopardığına göre bu zelzeleye tutulan zavallının
hâlini varın siz düşünün! (4)
Diriliş günü
inkârcıların düşeceği durumlar birçok ayette belirtilmektedir. (5)
Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli
---------------------
1.
et-Taberi, Ebu Cafer
Muhammed b. Cerir; Tefsiri Taberi; http://www.haznevi.net/icerikoku.aspx?KID=5403&BID=62
3.
Yazır, Elmalı’lı Muhammed
Hamdi; Hak Dini Kur’an
Dili; http://www.kuranikerim.com/telmalili/muddessir.htm
******************************************
*******************************************